Social Media

Als vernieuwend media- en adviesbureau kunnen wij natuurlijk ook niet om de social media heen. Wij zijn gespecialiseerd in “Conversation Management”. Dat is dé manier om succes te boeken via social media.

Social media is misschien wel de beste, goedkoopste en meest directe manier om te kunnen communiceren met klanten en prospecten. Heel wat bedrijven en firma’s staan nog steeds sceptisch tegenover social media. Ze koppelen dit meestal aan slechte reclame, want “wat als een klant ontevreden is en dan op onze Facebookpagina verwijten gaat spuien?…”

In onderstaande punten gaan we deze meest gestelde vraag zeker niet uit de weg. Het komt uitgebreid aan bod in punt 2.

Waarom moet uw firma op de kar springen van de social media? Tien punten! (* = zie onderaan)

  1. Branding: Door gebruik te maken van Twitter, Facebook, LinkedIn, YouTube en Google+ vergroot u de online aanwezigheid van uw bedrijf. Door het bereik van uw merk of product te vergroten, zullen consumenten uw merk- of productnaam eerder herkennen en zal de naam top-of-mind blijven.
  2. Online reputatiemanagement: Dankzij verschillende tools is het voor ondernemingen tegenwoordig erg makkelijk om op internet te zoeken wat klanten van hun merk vinden. Dit is erg belangrijk voor reputatiemanagement. Door de social media kan u als ondernemer snel reageren op reacties van (potentiële) klanten en negatieve feedback opvolgen. Want de meeste mensen durven nu eenmaal meer schrijven dan zeggen. Vroeger kropen ze in de pen voor een lezersbrief, zonder de zekerheid te hebben dat die gepubliceerd zou worden. Op de social media hebben ze die zekerheid wél. En als het goed geschreven is, gaat het snel de wereld rond. Als bedrijf moet je hierop professioneel reageren.* Tot slot is het ook aan te raden om concullega’s in de branche te volgen en hiervan te leren.
  3. Stilstaan is achteruitgaan: In veel branches geldt: “stilstaan is achteruitgaan”. De komst van social media heeft de marketing voorgoed veranderd. Het internet is onderhevig aan continue veranderingen en het is van belang om deze als bedrijf op te volgen. Social media is inmiddels volwassen aan het worden en als uw bedrijf innovatief wil blijven ondernemen is aanwezigheid op social media een pré.
  4. Beïnvloeding koopgedrag: Het social media netwerk van consumenten heeft een aanzienlijke invloed op het koopgedrag. Consumenten die merken op social media volgen, kopen die producten vaker en bevelen deze vaker binnen het eigen netwerk aan.
  5. Word als expert gezien: Uw bedrijfsprofiel/weblog is een uitgelezen kans om door de consument als expert te worden bestempeld. Via een profiel kan u consumenten op de hoogte houden van het laatste nieuws van uw bedrijf, maar ook van branche gerelateerd nieuws. Wanneer er op regelmatige basis relevante nieuwsartikelen worden gedeeld, gaat de consument uw bedrijf als expert zien.
  6. Genereer website traffic: Het is goed om in geplaatste berichten een link te maken naar de corporate website van uw onderneming. Door plaatsing van regelmatige updates met een link op bijvoorbeeld Twitter, Facebook of LinkedIn kan u via ‘clicks’ extra traffic op de corporate website genereren. Inkomende links zijn verder een erg belangrijke factor in de zoekmachine rankings.
  7. Invloed op zoekmachine rankings: Veel social media websites maken gebruik van no-follow tags. Dat wil zeggen dat zoekmachines ze niet volgen. Desondanks scoren social media websites vaak erg hoog in zoekmachines. Uit testen blijkt dat websites met een social-gedeelte in het linkprofiel beter scoren. Dit onderstreept het belang van een zogenaamd ‘natuurlijk’ linkprofiel. Als mensen het over uw site hebben (en linken via social media) is dit een natuurlijk proces. Zoekmachines hechten veel waarde aan websites met een natuurlijk linkprofiel.
  8. Niche marketing: Met de komst van social media is niche marketing nog makkelijker geworden. Bedrijven kunnen via sociale platformen gericht zoeken op bijvoorbeeld demografische kenmerken en interesses. Ook leent social media zich uitstekend voor locatiegebonden diensten. ‘Location Based Services’ zijn met name geschikt voor bedrijven die hun klanten willen informeren over de specifieke mogelijkheden op de locatie waar de klant zich op dat moment bevindt.
  9. Werving nieuw talent: Inmiddels gebruikt 24% van de wereldbevolking social media om te zoeken naar banen, zo blijkt uit een onderzoek . In België is online werving via social media in opgang. Gestandaardiseerde profielen zijn gemakkelijk te vergelijken en talenten met online profielen zijn beter te vinden door geautomatiseerde screeningtools.
  10. Input productontwikkeling: Door de social media kanalen krijgt u inzicht in de wensen van de klant. Deze input kan uitstekend ingezet worden voor het innoveren van uw producten. Hoewel veel social media platvormen gratis zijn, vergt het wel tijd en energie om een succesvol plan op te zetten om de doelgroep te formuleren, te achterhalen waar deze doelgroep zich bevindt en de feedback te analyseren.

*Bekend biermerk reageert ludiek na klacht op social media

Plaats een reactie

Vernieuwend media- en adviesbureau!